360-degrees3d-ico3daddalert-altalertarrow-2arrow-downarrow-patharrow-rightarrowbarrowbasketcalendarcardscart-pluscartcatalogchatcheck-altcheckclose-altclosecompareedit-iconemailfacebook-circlefacebook-filledfacebookfilterflag-cs_CZflag-en_US_backflag-en_USflag-pl_PLflag-sk_SKflash-onflashglobegoogle-circlegooglegopayheart-outlineheartheureka-circlehomehouseinstagramlinkedinloadinglogo-apeklogo-oldlogo-widemagnifieropineopackagepaymentspersonphoneplusquestion-mark-roundedquestion-mark-slimquestion-markquotesreceiptsearchselect-arrowsshipping-alt-2shipping-altshippingsocial-fbsocial-igsocial-insocial-twstar-circlestartrophytwitteruservivino
Logo

Co vám prozradí vinná etiketa?

Etiketa víno

Etiketa je často tím úplně prvním, co při výběru vína upoutá náš zrak. Kromě toho, že obsahuje povinné informace o víně jako takovém, je tedy i důležitým marketingovým nástrojem. Co nám etiketa vína prozradí a jak ji můžeme číst? Máme pro vás vhled do zajímavého tématu.

Etiketa, víno a trocha historie

Vinná etiketa má své předchůdce již ve starověkém Egyptě. Amfory, ve kterých se uchovávalo víno, byly označeny štítky se jménem vinaře, rokem výroby a někdy dokonce i s poznámkami o vlastnostech vína.

Když se výroba vína ve středověku přesunula do klášterů, začali mnichové používat k popisu vín kousky pergamenu uvázané k hrdlu vinných nádob. Dnešní podobu pak získávala etiketa vína zhruba od počátku 18. století, kdy se víno začalo stáčet do skleněných lahví.

Vinná etiketa a její vzhled postupně procházel vývojem jako součást obalového designu a odrážel trendy, které se v dané době prosadily, i vznik vinařských zákonů a předpisů. Na etiketách se začaly objevovat ale například také informace o čestných uznání vinaře, erby, krajiny nebo přírodní motivy z daného terroir.

Prohlédněte si etikety jednoho z nejslavnějších italských vín Amarone z benátské oblasti Valpolicella.

Etiketa vína může být i umění

V současné době víme, že etiketa víno nejen označuje, ale i prodává. Výrobci se často snaží skloubit moderní vzhled s odkazem na tradice a některé etikety jsou samy o sobě téměř uměleckými kousky. O kvalitě vína sice nemusí nic vypovídat, přesto je velmi zajímavé si při nákupu všímat jejich rozmanitosti.

Etiketa vína z pohledu zákona

Mnoho údajů a informací, které etiketa vína obsahuje, je povinných ze zákona nebo dalších navazujících předpisů země, kde bylo víno vyrobeno. Zapomenout nesmíme ale například ani na nařízení Evropské unie, která musejí být při označování vín reflektována.

V České republice patří mezi povinné údaje například druh výrobku, údaj o obsahu alkoholu, název stáčírny, jmenovitý objem, identifikace původu vína, číslo výrobní šarže, údaj o obsahu cukru a mnohé další. Některé informace je ale nutné uvádět jen u vybraných druhů vín.

Celá skupina údajů se pak vztahuje k výrobku jako takovému. Jsou to například informace o obsahu alergenů, EAN kód výrobku, pokyny pro nakládání s obalem a podobně. Na to vše pak ještě navazují nepovinné údaje, jako je označení odrůdy, ročník sklizně nebo údaj o barvě vína. Často se uvádí také doporučená teplota při servírování vína nebo jeho vhodné párování s pokrmy. Není toho zrovna málo, co říkáte?

Připomeňme si proto, že v České republice se používá ke klasifikaci vín germánský systém, který je postaven na jakostních třídách, což se odráží i na etiketách a jejich vzhledu. V zemích, kde převládá systém románský, bude nejviditelnějším údajem původ vína.

Zkuste prozkoumat třeba etikety známého Chianti.

Bude vám chutnat vybrané víno? Etiketa pouze napoví

Přestože se dané víno etiketa snaží představit na maximum, nemusíte z ní ohledně osobních preferencí vyčíst úplně všechno. Takové umění vám dají jen širší znalosti nebo zkušenosti s vybranými druhy vín a jejich označováním napříč vinařskými velmocemi.

Zatímco v České republice si budete pravděpodobně vybírat podle obsahu cukru, jakosti, odrůdy, oblíbeného vinařství nebo třeba ročníku, v jiných zemích si s tím nevystačíte. Je potřeba znát speciální klasifikaci dané země, orientovat se ve významných oblastech či regionech nebo v procesech zrání vína, k čemuž se vážou různé termíny. Při troše tréninku se to dá ale dobře zvládnout a naše archivní vína jsou k tomu jako stvořená.

Etiketa vína
Etiketa vína

Vína na obrázku: Tokajské víno Tokaj & Co, Gattinara Azienda Pavero, Katzrin Yarden, Manna Franz Haas.

Vinná etiketa jako vizitka vinaře

Význam etikety a jejího působení na spotřebitele byl už několikrát zkoumán. Názory na to, jak by měla vypadat ideální vinná etiketa, se mohou lišit v závislosti na věku, pohlaví i společenském postavení konzumentů.

Existují však některé prvky, které lze doporučit všem, kdo se obalovým designem a jeho zpracováním zabývají.  Etiketa vína by měla být přehledná a vyvedená v jednotném vizuálním stylu, který dokáže zaujmout a odpovídá dané značce vinaře nebo výrobce. Na takové víno je pak doslova radost pohledět.

Výběrová vína. Ve vašem e-mailu.

1× měsíčně se těšte na doporučení, zajímavosti a výhodné nabídky pro váš archiv.

DĚKUJEME, VÍCE INFORMACÍ NAJDETE V E-MAILU.

Sdílet článek s přáteli